top of page
  • Writer's pictureInbal Tur-Shalom ענבל טור-שלום

חופשה חורפית באמסטרדם - טיפים להתמודדות עם מזג האוויר

Updated: Jul 8, 2021

רוצים חופשה באמסטרדם בחורף אך מפחדים ממזג האוויר? מבינה! יחד עם זאת יש דרכים איך לטייל בחורף ההולנדי בלי לסבול מהקור. זה מתחיל בהבנת תחזית מזג האוויר ואיך הטמפרטורה, הלחות ומהירות הרוח משפיעים על איך אנחנו חווים את הקור, ממשיך בתוכנית הטיול ומסתיים בהתארגנות בהתאם. אז מה עושים, איך להתארגן ומה לארוז? כל התשובות בפוסט שלפניכם.


Raadhuisstraat with snow and Westertoren in the background
אמסטרדם עם שאריות שלג | צילום: © ענבל טור-שלום

הבנת תחזית מזג האוויר

באופן רשמי החורף ההולנדי כמו כל חורף בחצי הכדור הצפוני, מתחיל ב-21 בדצמבר ומסתיים ב-20 במרץ. יחד עם זאת, מזג האוויר מתחיל ממש להתקרר כבר בסוף אוקטובר. בחורף רגיל הטמפרטורות במשך היום נעות בין °6 ל-°8 צלזיוס ובלילה בין מעט פחות מ-°0 ועד °3. בחורף קשה במיוחד הטמפרטורות ביום נעות בין פחות מ-°0 ועד °3 ובלילה עוד נמוך מזה.

אבל הטמפרטורה לא משפיעה לבדה על איך שאנחנו חווים את הקור. הולנד היא מדינה עם קרקע רווית מים, מספר ימי הגשם בכל אחד מחודשי החורף עומד על כ-11 ימי גשם בממוצע ולפעמים גם יורד כאן שלג או שלג רטוב וגם ברד. לכן הלחות כאן גבוהה גם בחורף!

הולנד גובלת בצפון ובמערב עם הים הצפוני, ומכיון שהולנד היא גם מדינה שטוחה ללא הרים וגבעות, אין מה שיפריע לרוח הצפונית מארצות סקנדינביה ומהים לנשב כאן קרירה.


כשאנחנו מחשבים כמה קר יהיה, אנחנו צריכים לשקלל את כל הפרמטרים לעיל: הטמפרטורה (ברור), הלחות וכמות המשקעים (כי קור לח מרגיש לנו יותר קר מקור יבש), ומהירות הרוח (כמו המאוורר שאצלכם בבית, מהירות רוח גבוהה יותר תקרר יותר).


לגבי טמפרטורה, לחות וכמות משקעים אין מה להכביר מילים, אבל מה עושים עם הרוח לכל הרו...ות?

חלק מאתרי ואפליקציות תחזית מזג האוויר מראים את מהירות הרוח בקמ"ש וחלקם בסולם בּוֹפוֹרְטְ. רוח במהירות 12-19 קמ"ש (בופורט 3) נחשבת לרוח קלה, אבל ההבדל בין 12 קמ"ש רוח לבין 19 קמ"ש רוח הוא גדול מספיק בכדי שרוח במהירות שקרובה יותר ל-19 קמ"ש, תתחיל להציק ולקרר. רוח במהירות של 20-29 קמ"ש (בופורט 4) נחשבת לרוח מתונה ובזמן טיול בהחלט יכולה להשפיע על על מה תלבשו.


כלומר, ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר, כמות המשקעים ו/או הלחות גבוהות יותר והרוח מהירה יותר, כך נחווה את מזג האוויר כקר יותר.


הוונדלפארק בשלג והאגם קפוא
מה עושים האווזים כשהאגם בוונדלפארק קפוא? | צילום: © ענבל טור-שלום

קודם כל נרגעים!

ראשית נזכרים שבאירופה המבנים מחוממים במערכות חימום מרכזיות, ובניגוד למדינות אירופאיות אחרות, בהולנד הטמפרטורה בתוך המבנים לא מאד גבוהה. ברוב המקומות פשוט נעים בפנים ואין צורך להתפשט עד הטישרט. ונרגעים.


הערכת חלוקת הזמן

יש לקחת בחשבון כמה זמן מתוך הטיול אתם מתכננים לשוטט ברחובות, ובאמסטרדם שיטוט ברחובות זה חובה, והאם אתם מתכננים לקחת סיור מודרך בחוץ, שזה תמיד מומלץ. ההבדל בין שיטוט עצמאי או סיור פרטי לבין סיור מודרך בקבוצה הוא שכשאתם עצמאים בשטח, אתם יכולים להגביר את מהירות ההליכה כדי להתחמם או להחליט לקחת הפוגה מהבחוץ ולהיכנס לבית קפה בכל רגע נתון, וכשאתם בסיור מודרך קבוצתי, אתם הולכים בקצב שמתאים לכל הקבוצה וזה לא קצב 7, ונעמדים במקום לדקות (לפעמים ארוכות) ומקשיבים להסברים של המדריך/ה ואז הגוף מתקרר.


תכננו ברגע האחרון (כן, קראתם נכון)

כדי לקבל את תחזית מזג האוויר העדכנית ביותר, בודקים יום לפני הנסיעה ואורזים בהתאם. מומלץ להוריד לטלפון הסלולרי שלכם אפליקציית מזג אוויר שתתעדכן אוטומטית בתחזית מזג האוויר המקומית. במהלך הטיול בידקו כל בוקר את התחזית והתלבשו בהתאם לתכניות שלכם לאותו יום.


Etos on Leidsestraat when it rains
אמסטרדם בגשם | צילום: © ענבל טור-שלום

קווים מנחים להתלבשות בחורף ההולנדי

העיקרון הוא מצד אחד לא לתת לטמפרטורה החיצונית, הרוח והלחות לחדור אל גופכם ומצד שני לא לאבד את חום הגוף שאתם מייצרים, דרך הבגדים. לדוגמה: אם תלבשו סריג עבה, מעבר לזה שתרגישו מסורבלים, הרוח תחדור וחום הגוף שלכם יברח דרך ה'עיניים' של הסריג ויהיה לכם קר. מצד שני, אם תלבשו כמה שכבות דקות ותחסמו את מעברי הרוח על ידי; הכנסת שכבת הלבוש הראשונה למכנסיים, סגירת המעיל עד הסוף, לבישת צעיף וגריבת גרביים עד מעל לקרסול, כבר תרגישו את ההבדל.


שיטת השכבות עובדת

כדי להתמודד טוב יותר עם הרגשת הקור, מומלץ להתלבש בשכבות דקות כך שניתן להוריד או ללבוש את פרטי הלבוש בהתאם לסיטואציה בה אתם נתקלים. שתי שכבות דקות מחממות יותר ויחד עם זאת קלות יותר ונוחות יותר מאשר שכבה אחת עבה וזאת כיוון שהאוויר שנכלא בין השכבות משמש כבידוד תרמי.


שכבת בסיס - שכבה זו עוזרת לווסת את חום החוף שלכם בכך שהיא תנדף את לחות הגוף הטבעית שאנחנו מייצרים גם שלא בשעת מאמץ (זיעה), לכן מומלץ ביגוד תרמי מחומרים סינטטים או צמר מרינו ולא כותנה מכיוון שכותנה לא תבודד ולא תנדף את הזיעה שלכם. כדי שהרוח לא תחדור, את שכבת הבסיס תמיד מכניסים למכנסיים.


שכבה שניה - שכבה מבודדת שעוזרת לשמור חום על ידי כליאת האוויר קרוב אל גופכם ויחד עם זאת מאפשרת את נידוף לחות הגוף, לדוגמה סווטשירט או קפוצ'ון מצמר מרינו או פליז.


שכבה מס' ½ 2 - מעיל פוך או מעיל סינתטי דק ונושם. לרוב המעילים הללו יש אפשרות להדק את מפתח הצוואר. אם אין לכם צעיף, מומלץ להשתמש באפשרות זו.


שכבה חיצונית - שכבה שתגן עליכם מגשם, ברד, שלג ורוח, כלומר מעיל עם ממברנות כמו GORE TEX, HYVENT וכד', אשר מאפשר את נידוף לחות הגוף אך מונע חדירה של רטיבות ולחות. לרוב המעילים המשמשים שכבה חיצונית, יש אפשרות להדק את קצות השרוולים על פרק כף היד. הדבר נחוץ כדי למנוע בריחה של חום הגוף וחדירת רוח.


המשחק העיקרי נעשה בין השכבה השניה לשכבה מס' ½ 2, לובשים את שתיהן או רק אחת מהן; מה שמתאים לכם יותר בהתאם לתנאי מזג האוויר והפעילות שלכם.


אם תלבשו שכבת בסיס גם על החלק העליון וגם על החלק התחתון של גופכם, תלוי בפעילות שתכננתם. שכבת בסיס לחלק התחתון, באנגלית long johns וביידיש גַּטְקֶעס, יכלה להיות ביגוד תרמי, טייץ או גרביון. לחילופין, שילוב של גרביים שמגיעות עד הברכיים ומעיל ארוך שמכסה את הירכיים, יכל להיות פתרון לא רע.

גם מכנסיים מומלץ שלא יהיו מכותנה, כאמור כותנה לא מתייבשת מהר ובגד רטוב יקרר אתכם. כלומר לא מומלץ ללבוש ג'ינס רגיל, אלא מכנסי טרקים מעל הגטקעס או מכנסיים מבד סינטטי קצת יותר עבה. רוב מכנסי הסקיני לנשים עשויים מחומרים סינטטים. עם גרביון מתחת לסקיני, אתן מסודרות. בנוסף, יש לשים לב ששרוולי המכנסיים לא נוגעים בקרקע כדי שלא ירטבו בשלוליות.


נעליים - קונים מהר, וגרביים - לא חסר

על כפות הרגליים אתם עומדים והולכים כל היום, בלעדיהן לא תגיעו לשומקום!

נעליים מתאימות להליכה עירונית, עם סוליה מעט עבה שתבודד את הקור שעולה מהקרקע, אטומות למים ונושמות. סניקרס או נעלי ספורט מבד לא יעשו את העבודה.

אין צורך בגרביים עבות, יש צורך בגרביים נושמות בעלות יכולת בידוד ונידוף זיעה שמגיעות עד מעל הקרסול. יש לשים לב שיש מספיק מקום בין קצה האצבעות והגרב לבין חרטום הנעל, גם כדי שהאוויר יכלא שם וישמש בידוד תרמי וגם שיהיה לכם מקום להזיז את האצבעות ובכך לשמור על זרימת דם סדירה לאיזור שתעזור לשמור על חום כפות הרגליים.


אקססוריז - כובע, צעיף, כפפות. ומטריה

חלק מחום הגוף שלנו עוזב אותנו דרך הראש, הצוואר וכפות הידיים לכן מומלץ לכסות גם אותם, כמובן כדאי שגם האקססוריז יהיו מחומרים מבודדים שמתייבשים מהר וגם נושמים.

גם מעיל גשם משוכלל לא ימנע מהגשם ההולנדי להרטיב לכם את הפנים (ולהנזיל לכם את המסקרה). אם תחזית מזג האוויר צופה ממטרים, קחו איתכם בתיק מטריה קטנה ומתקפלת. אל תשכחו שקית ניילון אליה תכניסו את המטריה הרטובה כשהגשם פוסק, כדי שלא תרטיב לכם את כל תוכן התיק.


להשקיע או לא להשקיע, זו השאלה

זה השלב שאתם מחשבים כמה תעלה לכם החופשה באמסטרדם ואתם שואלים את עצמכם האם כדאי להעמיס הוצאות נוספות על החופשה כמו רכישת מערכת בגדים מותאמת לחורף אירופאי.

ואני אשאל אתכם - האם אתם מתכוונים להגביל את עצמכם לטיולי קיץ בלבד? האם זו הפעם האחרונה שתבקרו בחורף במדינה עם חורף דומה לזה ההולנדי?

אני מניחה שהתשובה לשתי השאלות היא - לא. לפיכך כדאי לפחות להתחיל לרכוש מספר פריטים ובכל מקרה ליישם את שיטת הלבוש, מה שיעשה לכם את הטיול יותר נוח ולכן יותר מהנה.


Frozen Prinsengracht in winter
תעלה אמסטרדמית קפואה | צילום: © ענבל טור-שלום

בנימה אישית...

במהלך השנים שמתי לב שאם תחזית מזג האוויר מראה סיכוי, ולו הקלוש ביותר, לגשם, מטיילים נרתעים ושוקלים לשנות את מועד הסיור או אף לבטלו. בהולנד יש סיכוי לגשם בכל ימי השנה אך החיים כאן ממשיכים כרגיל. מזג האוויר יכל להשתנות כמה וכמה פעמים ביום, כך שתחזית מזג האוויר, בעיקר זו לחמישה ימים, אינה מדוייקת בלשון המעטה, ואם הבוקר מתחיל מעונן זה לא מחייב שבהמשך היום ירד גשם כבד. וגם כשיורד גשם כבד, בדרך כלל הוא נפסק תוך כעשר דקות או נחלש והופך לזרזוף עדין. אין טעם לנסות לקבוע את הסיור שלכם ליום עם מזג אוויר מושלם כי זה יהיה בדיוק היום בו תהיו כבר בחזרה בישראל!



© אין להעתיק, לשנות, לשכתב, לצלם, למסור לצד שלישי או לעשות כל שימוש אחר, מסחרי או לא מסחרי אחר בתכנים המתפרסמים באתר זה, לרבות מאמרים, עצות שימושיות, מדריכים, ותמונות בלא קבלת הסכמתם המפורשת מראש ובכתב של בעלי הזכויות בתכנים אלה. מותר לשתף קישור ישיר לאתר ו/או לעמוד מסויים ו/או פוסט בלוג מסויים.






bottom of page